MUZEJ CROATA INSULANUS | Izložba slika “Toplo je kraj peći”
735
post-template-default,single,single-post,postid-735,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

Izložba slika “Toplo je kraj peći”

U Muzeju Croata insulanus Grada Preloga, otvorit će se, u četvrtak 13. prosinca, s početkom u 18.00 sati izložba radova iz Kolekcije Pohižek, pod naslovom „Toplo je kraj peći“. Daleko u povijesti umjetnosti pronalazimo slike načinjene u spiljama drvenim ugljenom. Najstariji primjeri slikarstva, odnosno paleolitičke umjetnosti, potječu iz spilja u Lascauxu, La Madeleine, Altamira i dr., a sežu u 30.000 godina pr. Kr., u kameno doba. Figurativne motive na slikama u spiljama čine ljudi i životinje, ali pronalazimo i razne simbole.

Stoga ne treba čuditi što se kolekcija Pohižek razvila upravo oko drvenog ugljena. Iz spilja se u ovom slučaju valja odšetati u prirodu, gdje počinje tradicionalna proizvodnja drvenog ugljena. Višestoljetna tradicija proizvodnje drvenog ugljena u brdsko-planinskim i šumom bogatim predjelima Hrvatske, zauzimala je važno mjesto u gospodarstvu. Nove sirovine, energenti, tehnologija i promjena u načinu života, doveli su do slabljenja, čak i nestajanja pojedinih obrta i zanimanja. Ipak tradicija proizvodnje ugljena zadržala se u nekim dijelovima Hrvatske, poput Istre, Prigorja, Hrvatskog Zagorja itd., a razlikuju se s obzirom na oblik peći. Primjerice „našički sistem“ uz kupolastu peć ima prislonjen visoki dimnjak. Dugotrajni proces proizvodnje, vidljiv na slikama u ovoj kolekciji, započinje sječom drva. Drva se slažu u krug, tako da se kružna osnova prema vrhu svodi u stožac. Po tako formiranom stošcu, slaže se navlaženo lišće. Također je potrebno napraviti rupe kroz koje će izlaziti dim. Nakon paljenja vatre, proces izgaranja traje nekoliko dana, nakon čega slijedi hlađenje i stavljanje ugljena u vreće. Ovaj tradicionalni, stari način zadržao se do danas u Istri i Gorskom kotaru, dok je gdjegdje zamijenjen zidanim ugljenicama od cigle, kupolastog oblika. U kolekciji Pohižek u 70tak slika, i jednako toliko autora, ispričana je priča o proizvodnji drvenog ugljena. Kroz prizore iz šume koji usprkos poetičnosti prirode odaju teški rad, rušenja, skupljanja i slaganja drva, zadimljene peći raznih oblika, slaganje ugljena u vreće uz ugodni razgovor. Zahvaljujući ovoj bogatoj kolekciji umjetnina s motivom ugljenice, sačuvan je dašak tradicije, te posljednjom ovogodišnjom izložbom zaključuje se Europska godina kulturne baštine u Muzeju Croata insulanus Grada Preloga. Izložba će biti otvorena do 11. siječnja.